fbadd

söndag 12 juni 2011

Gone fishing...

Herrejävlar vilken kväll... Perfekt för fiske!

Tog med den gamla spannen, spöt och en handfull maskar ner till bryggan och satt där och drog medan solen sjönk ner bortom bergen... Sån jävla skön avslutning på en toppen helg!


Fick tre små rackare och en större goding som får pryda frukostmackan i morgon... Småttingarna pumpade jag fulla med anabola som jag vann i en armbrytningstävling mot största snubben på gymmet å sen fick dom återvända ner i det stora blå, sicket äventyr, dom lär bli populärast i stimmet ända tills jag drar upp dom, stora och fina, om nån vecka...


Den stora gynnaren ska som sagt däremot få starta morgondagen så här kommer Woodsmans rensarskola... Förresten, av med nacken på dom små krabaterna, låt dom inte ligga och plågas på bryggan i onödan för då kommer jag och sparkar dig i skrevet!

Och nu... Rensarskolan!

Först behöver du en firre...

Sen en skärbräda och en vass kniv...

Börja med att separera huvudet från kroppen
Sen gör du ett snitt längs båda sidorna av ryggfenan ända ner till stjärten...

Nu är det dags att skära upp buken och tömma den på inälvor...

Sedan tar du tag i skinnet vid ryggfenan och drar av det på båda sidorna...




 Sedan tar du bort alla fenor, när du kommer till ryggfenan så gör du inte som bilden ovan utan tar tag i den bakre ryggfenan och drar framåt så får du med all skit på en gång... Om du gjort rätt så bör det färdiga resultatet se ut nåt sånt här:


Denna ska imorgon rullas i ströbröd och stekas i ohälsosamt mycket smör... Damn, can't wait...




9 kommentarer:

  1. Jag är mera köttmänniska än fiskmänniska, men en egenfångad, färsk fisk går inte av för hackor!
    ;-)
    sv:
    Then it´s a deal! :-)

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag undrar just var jag gjort av mitt gamla fiskespö. Jag kanske får köpa ett nytt.

    SvaraRadera
  3. Så mysigt med lite fiskmord så här på eftermiddagen.

    Årets srf var förbannat bra - så det är bara att ångra att du inte drog dit.

    SvaraRadera
  4. Du förresten - när äger potatisfestivalen rum - och vet du om det händer nåt skoj där i år - har typ inte druckit öl där sedan jag var 16 så det är nog dags.

    SvaraRadera
  5. Såååå gott med färsk fisk!! =) Blev väldigt sugen på att dra o fiska nu. Går ju bra nu när man har fått sån fin förklaring på hur man rensar=D

    Fred: Ja!! Det är rätt =D Kul med en tipspromenad som inte är självklar iaf =) Det var bara kuggfrågor. Haha, fuskar - skulle gärna se dig slå igenom de stammarna vi plockade med yxa - enbart! =D jag klarar det inte - gör du?=D

    SvaraRadera
  6. åh det är så najs att fiska.. tills man får napp och halar in den.. då börjar man skrika och gråta.. för det är det enda naturliga vid sådana tillfällen.

    nomnom med färsk firre på morgonen också.. om nån annan har slaktat den åt en.. annars gör man som ovan.

    SvaraRadera
  7. Fy fan vad gott det där kan bli. :D Jag ska ut och fiska. NU!

    SvaraRadera
  8. Du kan vara en fisk... Varför hör jag inget ifrån dig? Du skrämmer mig.

    SvaraRadera